Posted by : Mohd Asri Hj Zainal Apr 7, 2011


Seekor kambing di wilayah Liaoning, China, dilahirkan tanpa memiliki dua kaki belakang.

Kambing berusia tiga bulan yang dinamakan Yang Yang itu menjadi bualan penduduk ketika Lv Shanlu si pemilik, mendapati Yang Yang berjalan menggunakan kedua kaki depannya.



Bahkan, Lv menyatakan bahawa Yang Yang dapat berlari-lari mengelilingi pekarangannya dengan kedua kaki depannya. Pada mulanya, dia meragukan kambing kecilnya boleh mampu bertahan hidup ketika ia dilahirkan tanpa kaki belakang.

"Dia cuba untuk berdiri, tetapi setelah banyak kali mencoba, ia gagal dan hanya dapat berbaring di tanah," ujar Lv.

"Saya dan isteri bekerja keras untuk menjaganya, saya sili berganti membawa dia kepada ibunya untuk disusui, seraya berharap dia dapat bertahan hidup. Dan nampaknya ia berkemauan keras untuk itu," imbuhnya.

Cao Yulan, istri Lv, mengatakan bahwa sangat sedih ketika pada awalnya melihat Yang Yang cuba untuk berdiri, namun selalu terjatuh.

Tetapi Yang Yang selalu berusaha cuba berulang kali. Yulan kadang tidak sanggup untuk menyaksikan hal tersebut.

Akhirnya, Lv memutuskan untuk menolong Yang Yang dengan melatihnya berjalan dengan dua kaki depannya. Setiap hari, Lv membantu Yang Yang berdiri dan mengajak ia mengelilingi perkarangan.

Dalam waktu sebulan, akhirnya Yang Yang dapat berdiri, berjalan bahkan berlari dengan kedua kaki depannya, tanpa bantuan dari Lv.

"Kini Yang Yang setiap hari sudah dapat berdiri dan berjalan menggunakan kedua kakinya, layaknya seorang manusia," jelas Lv.

"Selama 61 tahun saya hidup, baru kali saya menyaksikan keajaiban seperti ini," tambahnya.

Sumber : Kelab Greenboc

- Copyright © Selalu Berbicara -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -